assalamulaikum..............
minggu lepas ada kereta wira 1.6 msuk utk dioperatekan,huhu...kereta ni pon dah bocor sana sini enjinnya,mcm2 lg ak pon xtaw...kereta ni kami bukak head dan hantar ke foundry utk skimming bg rata permukaan head...smbil tggu head siap,kami bukak oil sump utk keluarkan piston dr bawah...dh keluar piston,kitorg tanggalkn piston ring yg lama dan check bearing conrod,dh calar so kena tukar skali..
yg ni dikenali sbgai conrod bearing
yang ni ialah piston ring,dipasang pd piston utk memampatkan tekanan.
yang ni lak permukaan head yg telah di skimming,kilat je.
dah bukak piston,tukar belting skali cz dah merekah pon..kmudian ak p runner kedai spare part beli barang kereta ap yg patut..huhu,head yg siap tu kena grinding valve utk mngelakkan kebocoran dan compression loose,16 valve tu mmg letih tgn dok pusing2,huhu..dah settle smua,tukar valve seal dan pasang valve spring pd head..psang rocker arm ngn camshaft sekali.
valve spring compressor-dgunakan pd head 16valve
lpas tu psang piston ring yang baru,psng kot ats pkai piston ring compressor.pasang oil sump,ikat smua bg ketat..dh siap pasng belah bwh,pasang head plak pastu ikat skru pd head...lapstu tukat timing belt,masa nk pasang kena pastikan timing ats ngn bawh betul TDC NGN BDC,kalau x compression xdak so keta x hidup ok..dh siap smua,tukar driveshaft boot kiri kanan cz dh pecah truk,
yang ni ar piston ring compressor
cara guna piston ring comp
timing belt
driveshaft boot
kalau mcm ni driveshaft boot dah pecah,kena tukar la
pasng smula boot pd driveshaft dan pasang pd gearbox,isi semula mnyak auto pd transmission..check smula apa2 komponen yg blum dipasang..lpas tu dh siap,hanya tggu org mik keta je...oklh sekian drku,fuhh penat nk rehat ok..
p/s: sori klu aku melalut,ntry yg wt korng xpaham