jom sembang2 kat sini...=)


ShoutMix chat widget

Friday, July 30, 2010

kancil tukar clutch plate...

assalamualaikum....bertemu lagi dgn kwn2 smua,harap2 smuanya baik2 belaka..kelmarin ad keta kancil mai umah kami utk tukar clutch plate,so kerja2 bukak komponen dilakukan..kitorang bukak skru chasis pd body keta kancil tu,dan turunkan enjin seketul,baru bukak gearbox kancil tu..lepas tu pkai air gun bukak skru pressure plate ngn flywheel...blkng flywheel tu ad oil seal,kitorg tukar skali lebih baik org kata,lgpon enjin dh turun,alang2 tu tukar la ap yg patut..siapkn setakat mna boleh je,smpai kul 12.30mlm....


keesokannya................


tukar driveshaft boot,pasang gearbox..dah siap pasang gearbox,angkat enjin pkai chain block,tarik pelan2 sorg lg jaga enjin supaya x kena body..dh kena tu,masuk dan ikat skru kt tiang yg mana pegang enjin..dh ikat smua skru,pasang la plak mna2 wayar,kable,hose yg dicabut sebelum ni...pasang ekzos,radiator dll.mlm berlalu,dh lewat so kami smbung esok...


keesokannya......

esoknya plak tinggal pasang bumper depan ngn bonet je,tu ak wat sorang.jap je tu,hehe....utk pengetahuan korang,clutch plate yg kami guna jenama PARAUT,jenama ni ok je...1 lagi,mungkin sesetengah pomen ad yg tukar clutch hanya keluarkn gearbox je dr keta,cara tu mungkin payah cket tp klu dh pro nk kata apa lg kan?hehe...oklah sekian je dr aku....thanx kerana sudi baca entry ak ni.

Saturday, July 10, 2010

proton wira 1.6 overhaul

assalamulaikum..............

minggu lepas ada kereta wira 1.6 msuk utk dioperatekan,huhu...kereta ni pon dah bocor sana sini enjinnya,mcm2 lg ak pon xtaw...kereta ni kami bukak head dan hantar ke foundry utk skimming bg rata permukaan head...smbil tggu head siap,kami bukak oil sump utk keluarkan piston dr bawah...dh keluar piston,kitorg tanggalkn piston ring yg lama dan check bearing conrod,dh calar so kena tukar skali..


yg ni dikenali sbgai conrod bearing

yang ni ialah piston ring,dipasang pd piston utk memampatkan tekanan.


yang ni lak permukaan head yg telah di skimming,kilat je.


dah bukak piston,tukar belting skali cz dah merekah pon..kmudian ak p runner kedai spare part beli barang kereta ap yg patut..huhu,head yg siap tu kena grinding valve utk mngelakkan kebocoran dan compression loose,16 valve tu mmg letih tgn dok pusing2,huhu..dah settle smua,tukar valve seal dan pasang valve spring pd head..psang rocker arm ngn camshaft sekali.

valve spring compressor-dgunakan pd head 16valve

lpas tu psang piston ring yang baru,psng kot ats pkai piston ring compressor.pasang oil sump,ikat smua bg ketat..dh siap pasng belah bwh,pasang head plak pastu ikat skru pd head...lapstu tukat timing belt,masa nk pasang kena pastikan timing ats ngn bawh betul TDC NGN BDC,kalau x compression xdak so keta x hidup ok..dh siap smua,tukar driveshaft boot kiri kanan cz dh pecah truk,

yang ni ar piston ring compressor

cara guna piston ring comp
timing belt


driveshaft boot

kalau mcm ni driveshaft boot dah pecah,kena tukar la



pasng smula boot pd driveshaft dan pasang pd gearbox,isi semula mnyak auto pd transmission..check smula apa2 komponen yg blum dipasang..lpas tu dh siap,hanya tggu org mik keta je...oklh sekian drku,fuhh penat nk rehat ok..



p/s: sori klu aku melalut,ntry yg wt korng xpaham

nuffnang