jom sembang2 kat sini...=)


ShoutMix chat widget

Tuesday, April 12, 2011

ford ranger part 1

assalamualaikum,semalam kt bengkel aku ada masuk ford ranger,tp ini plus punya daa,huhu..masalahnya bunyi bising prap pap2 pap2,lebih kurang mcmtu ar.nak cari masalahnya,so aku kena bukak headnya,smbung arini kejanya..1st time angkat head ranger fuhh boleh tahan mencabarnya..harini dah siap bukak head,check2 piston no4 boleh berpusing kiri kanan,itulah problemnya.rod dah goyang..bos suruh gantung bwk kluar enjin kluarkan piston dr block,huhu..


Ambik la jack yg jenis crane tu apa tah org panggil aku xtaw,haha..bukak skru gearbox,mounting,dan mana2 hos yg menghalang enjin utk dikeluarkan..dah siap tu panggil sorang member tolong aku,hehe..dah siap keluar tu buang minyak hitam,bukak oil sump dan kluarkan piston,tgok2 mmg teruk la rodnya goyang,patut la bunyik pon kuat giler,huhu..yg ni pon kira ilmu baru la yg aku dpt harini,heehe..ok,dah keluar piston tu marking utk mngelakkan tertukar piston..harini sampai sini ja aku buat coz dh nak balik,haha apa lagi kemas brang la..tggu sambungannya nanti ye kwn2..kt bwh ni ada gmbar cket,jom tgok..


standby nak angkat enjin

head dh bukak time ni..

barang2 skali head..


simpan barang elok2,nt hilang..

yeah,dh ada ats stand,kerja2 bukak enjin dilakukan...

piston dh keluar dan perlu di marking..

pandangan dari belakang.

siap setakat ni je dulu...


sekian dari aku...sambung nt lak ye,hehe..


No comments:

Post a Comment

nuffnang