jom sembang2 kat sini...=)


ShoutMix chat widget

Thursday, March 25, 2010

ford ranger & mini cooper project

assalamualaikum...dah lama xder kt sini,maklumlah minggu lepas ada project kt umah..2bijik keta..ford ranger dgn mini cooper(model lama)..





ford ranger intercooler turbo 2.5 diesel...

ford ranger ni mengalami overheating yg mnyebabkn cylinder head bengkok..so kitorang bukak dan keluarkan dr kereta..1st time aku tlg ayah aku wat keta diesel..masa nak bukak head ni mmg bnyak komponen kena bukak..kerja2 memang renyah la..huhu,perlukan kesabaran.

enjin diesel...

cylinder block..piston pun dah x fit,longgar.

inilah dia cylinder head..nak potong head kat foundry bg sama rata balik permukaan head tadi..tapi head dah limit,xleh potong dah. so kena tukar seketul..kami cari barang kt kedai potong dekat ngn kwsan kami..harga cylinder head saja rm 1,800..bandingkan dgn harga enjin seketul rm 2,800..so kami wat keputusan lebih baik beli enjin seketul lg senang,x bnyak cita..

sementara tunggu tuan kereta dpt gaji utk beli enjin,kami keluarkan enjin lama kereta ford ranger tu..


enjin dah dikeluarkan..nampak lapang je..


ni dia enjin,kami keluarkan pakai chamber lock je..gantung kat tiang,nasib la kuat lagi tiang umah aku ni...ambil masa agak lama nak keluarkan enjin dr kereta..berat lak tu

..lusanya pekerja kedai potong/half cut mai umah hantar enjin seketul..turunkan pun pakai chamber lock..lepas tu kerja2 leraikan komponen yg tidak perlukan dilakukan..pasang apa yg berkenaan..mlm plak kami sambung kerja,naikkan enjin dan masukkan kt dalam keta..erm,masa nk masuk enjin tu ada yg x kena..sedikit masalah,biasalh tu..erm,kami cuba selsaikan..oil sump sangkut,so kami tukar oil sump yg lama pkai balik kt enjin baru...enjin baru asalnya dr kereta model lain tp boleh masuk...kami kerja smpai kul 1 pagi,letih sgt stop smbung esok lak..


esoknya sambung kerja smpai mlm gak...ml tu gak kami naikkan enjin,alhamdulillah semuanya berjalan lancar...enjin senang masuk..kami pasang semua skru dan ikat ketat2..dah selesai pasang semua komponen,kami cuba hidupkan enjin keta..alhamdulillah sekali start je enjin hidup..syukur sgt,fuhhh,letih x terhingga..hehe..


.........................................................................................................................................................................



kereta mini cooper(model lama)



yang ni cita pasai mini cooper lak..keta ni tuannya suruh tukar clutch plate..cantik x keta ni?hehe..aku x mnat pon mini cooper..oklah,nak kongsi citer ngn kwn2..erm,clutch plate mini cooper ni lain cket dr keta biasa..gearboxnya kt bwah,x sekali ngn clutch plate.


kt kwasan tulah clutch plate duduk..tapi nak keluarkan kena pakai puller,special tools tu..kami xdak,so pinjam kt kwn ayah aku..nak keluarkn flywheel mmg payah..lgpun tempat sempit..kena guna akal bnyak..huhu..ayh aku wat dgn aku tolong je cket2..huhu.

setelah buka dan keluarkan..kitorang pasang clutch plate baru dan pasang semula kt kereta..akhirnya siap dua2 bijik keta..

hari ni tuan kereta ford ranger dah amik ketanya..harap2 tuan keta puas hati dgn ketanya..

mini cooper pon dah siap cuma tggu tuannya nak amik ja..

sekian dari aku..=)




cun x?









6 comments:

  1. argh1tkut tgk enjin besar sgt!bilo denn kpkai ntah!!!!aahhH!!!!ehehe...

    ReplyDelete
  2. pakcik kordi: biasalh pakcik ni enjin diesel..barang2 nya mahal gak.

    klu pkai keta enjin petrol oklah..hehe

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah salam muhibbah dari
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    fuyooohhhh... semakin ganaz kereta yang masuk ye...

    thanks kerana meminati warna merah skuter naruto tu.... perasan gak ko meminati warna merah rupanya...

    boleh tak tanya sikit.... pasal aku baru aje nak try buat overholl enjin kancil 660 baru nak try aje.... Tak berapa pandai tapi nak try belajar... tapi bukan pada enjin tu cuma pada generetor kut ape tah namanya.tak ingatlah.. kalau 660cc gunakan part sanden boleh tak kita gunakan part denso sebagai gantinya...Ape perbezaan antara keduanya... mana lebih baik.... itu pun kalau part tu boleh ditukarkan...

    aduh aku terkeliru lah sekarang ni.... tak pandai tapi nak try... takut plak rasanya

    ReplyDelete
  4. wslm bro: sama2 bro,hehe

    sy bangga ngn bro kerana nak cuba blajar reper keta org ni..hehe,bguslh tu bro!!

    erm,pasal tu ek..rasa2nya xde komponen yg brnama generator kt kereta ni..kalau alternator ngn starter motor adalh..alternator yg sambung ngn belting tu..

    klu kancil 660 nk pakai part denso boleh je bro..erm,part denso ni seingat sy dr jepun,mmg elok la DENSO NI..denso lebih baik..

    erm,bro cubalh buat..smga berjaya..

    ReplyDelete
  5. Bro,
    Base on your experience psl Ford Ranger, kalau kita start enjin mcm ada bunyi "mcm ketuk2" dekat bhg belting .. belting sudha tukar tp masi juga bunyi. Apa masalah tu?

    Kedai potong mana you rekomen mau beli untuk enjin mcm u beli.

    Kalau tukar gearbox manual ke automatik perlu juga tukar engin kah? Apa pandangan bro, kat mana good price mau beli gearbox ni.

    ReplyDelete
  6. wslm.kami cuba jwb soalan bro tu...belting da tukat tp tegang ke kendur?klu kendur kena tegangkn tp jgn tgang sgt..agak2 je ok..

    pasal nk tukar mnual ke auto kena tukar gearbox jelh..kena tukar part2 yg brsgkut paut skali...erm psl kedai potong tu klu kt taiping money trading je yg kami taw...

    ReplyDelete

nuffnang